In de werksituatie spelen keuzes, prioriteiten en persoonlijke effectiviteit een grote rol. Coaching kan helpen bij het bepalen en houden van een gekozen koers. Een coaching traject wordt door twee partijen (gecoachte en externe begeleider) vrijwillig en in overleg aangegaan. Het moet ‘klikken’ tussen beide partijen: beiden moeten een vertrouwensrelatie aan willen gaan.
Mogelijke vraagstelling:
- Inhoudelijke vragen: vragen die ingaan op inhoudelijke, organisatie technische aspecten als structuur, cultuur, strategie en visie
- Persoonlijke vragen: vragen die betrekking hebben op de persoonlijke karaktereigenschappen en het gedrag van de gecoachte
- Vaardigheidsvragen: vragen die betrekking hebben op het aanleren van bepaalde management- en/of communicatievaardigheden
Coachrollen als onderdeel van de externe begeleiding
- Trainer/docent: inbreng modellen, technieken en methoden
- Adviseur/consultant: aanhoren werkproblemen, biedt hypotheses over onbewuste organisatie-aspecten, biedt deskundigheid om bepaalde veranderingen inhoudelijk vorm te geven.
- Coach: koppelt werkproblemen aan persoonlijke en systematische aspecten, sorteert onbewuste aspecten van de persoon.

Klantverhaal
Inhoud