HRDfocus is ervan overtuigd dat investering in eenieder binnen een organisatie de prestaties van de organisatie kan verbeteren. Voorwaarde is dat er over een langere periode consistent en consequent gehandeld wordt en dat op voornemens en afspraken wordt doorgepakt.
De inrichting en succesvolle uitvoering van onze opdrachten in de klantomgeving ontwikkelt zich in nauwe samenwerking met de opdrachtgever, waarbij we nadrukkelijk gebruik maken van de bestaande kennis en expertise in de organisatie. Het bundelen en verdiepen daarvan en de koppeling met de vraagstukken zorgen voor betrokkenheid, draagvlak, verdere professionalisering, voortgang en zichtbare toenemende waarde.
Enkele voorbeelden uit onze praktijk hebben we toegelicht.

Naast de bestaande instrumentele insteek is een parallelspoor ontwikkeld en uitgevoerd gericht op zelfwerkzaamheid vanuit bestaande professionaliteit. Het curriculum werd in 8 maanden uitgevoerd via leergesprekken, individuele – en groepsopdrachten, discussie- en dialoogvormen, presentaties. Gestructureerde intercollegiale intervisie en bijhouden van een logboek waren onderdeel van het programma. De vooraf gedefinieerde resultaatgebieden zijn behaald.
Voor de inhoudelijke focus werden er drie thema’s vastgesteld die bij verandermanagement een belangrijke plek innemen: Paradigmashift, Communicatie in Perspectief en Creativiteit in Organisaties. Per thema werden er gelaagdheden ingebouwd door ten eerste een theoretische verhandeling op te stellen, vervolgens een gastspreker uit te nodigen die een nadrukkelijke link heeft met een van de thema’s en tenslotte een inhoudelijke verdieping. Dit leerproces werd geheel ontwikkeld en gefaciliteerd. Didactische overdracht geschiedde door groepsopdrachten en -uitwerkingen, zelfstudie, presentaties en geleide dialogen.
In de terugkoppeling is ingegaan op communicatie vanuit de directie, de voorbereiding die gedaan is, de timing van de ingezette veranderingen, het op orde hebben van de financiën, de beschikbaarheid van voldoende middelen en personeel, de kwaliteit van het werk, de verantwoordelijkheid van de medewerkers voor de resultaten van het werk en de betrokkenheid van medewerkers tijdens de verandering. Uitkomst was inzicht in aspecten die de veranderingsbereidheid positief hebben beïnvloed en kansen waar de veranderingsbereidheid (alsnog) verhoogd kan worden.